Stjärnorna ljuger

Att boka hotell kan ibland kännas lite som en chansning. Genom att skapa ett klassificeringssystem vill man försöka skapa en bättre förståelse för olika typer av hotell, men detta system har fått kritik och fler länder har valt att stå utanför. 

hotellsäng storMånga är det som förlitar sig på stjärnorna när man bokar: man anser att tre stjärnor är normalstandard och fyra stjärnor är mer lyx. Men detta kan lura en då tre stjärnor kan vara två för ett annat hotell och fyra för ett annat. Av den anledningen vill man försöka få ett klassificeringssystem som många hotell kan ställa sig bakom.

“I Sverige har 65 procent av medlemshotellen i branschorganisationen SHR (Sveriges hotell- och restaurangföretagare) anslutit sig till det nya klassificeringssystemet. Men 35 procent står utanför – däribland hotellkedjan Scandic med cirka 70 hotell i Sverige.”

Citatet ovan går att läsa i en artikel i dn.se och visar klart och tydligt att alla hotell inte har hängt på när det kommer till det nya klassificeringssystemet som man nu vill införa för att privatpersoner ska kunna få en bättre känsla för vad man ska kunna förvänta sig av ett hotell. Detta har varit svårare än man tänkt sig och mycket av kritiken har varit på att det finns allt för mycket av de hårda värdena såsom receptionsbemanning, städning, internetuppkoppling mm, och  och de mjuka värdena såsom ett trevligt bemötande, service och bedömningar från tidigare gäster.

Så, gå inte enbart på stjärnorna utan även på känsla. Och ska du till Göteborg kan du läsa artikeln vi skrivit om staden och bra hotell här.